//
you're reading...
Promosi Kesehatan

Kenapa Aku Sulit Menceraikanmu … Damput Rokok!!!


imagesrokok1

ROKOK DAN PENYAKIT JANTUNG

Hubungan antara tembakau dengan darah paru-paru telah banyak membayangkan kebenaran bahwa tabiat merokok adalah penyumbang kepada penyakit jantung dan penyakit-penyakit saluran darah yang lain. Risiko kematian dari penyakit jantung adalah 2 hingga 3 lebih besar terhadap perokok dibandingkan dengan yang tidak merokok.

RISIKO SERANGAN JANTUNG

Atherosclerosis dari coronary arteries lebih lazim pada perokok dibandingkan dengan yang tidak merokok. Menghisap rokok menjadi sebab utama kematian yang tiba-tiba, terutama sekali pada orang-orang lelaki di bawah umur 50 tahun. Risiko bertambah setingkat demi setingkat pada perokok yang juga mengalami hypertensi atau darah tinggi dan risiko kedua-duanya adalah paling tinggi pada perokok. Wanita-wanita yang mengambil obat pencegah kehamilan yang juga kuat merokok, dapat menambah risiko serangan jantung hingga 20 kali. Lebih banyak anda merokok , (dan lebih tinggi tar/nikotin) lebih besar risikonya.

BERITA BAIK! KEBALIKAN RISIKO

Orang-orang yang berhenti merokok boleh mengharapkan kebalikan risiko kematian serangan jantung dengan cepat. Dalam masa setahun berhenti merokok, risikonya berkurangan hampir sama dengan orang yang tidak pernah merokok. Survey menunjukkan bahawa seseorang yang berumur 32 tahun yang tidak merokok, boleh mengharapkan hidup lebih kurang 7 tahun lebih lama daripada seorang perokok yang sama umurnya.

BAHAYA-BAHAYA LAIN PADA PEROKOK

Paru-paru, mulut, kerongkong pengaruhnya lebih tinggi pada perokok; 90%. Demam paru-paru dan Emphysema: Paru-paru yang telah dirusak oleh asap rokok lebih mudah terjangkit dan kurang oksigen. Kehamilan dan bahaya kepada bayi yang baru lahir: Ibu-ibu yang menghisap rokok mengahadapi bahaya melahirkan anak sebelum waktunya, bayi mati saat kelahiran atau berat badan bayi yang dilahirkan itu sangat berkurang. Penyakit mulut: Perokok mungkin mendapati penyakit berkaitan dengan kehilangan gigi.

NIKOTIN
Racun ini pernah digunakan sebagai racun serangga, tetapi sekarang penggunaannya dilarang karena kadar racunnya sangat berbahaya kepada manusia. Biasanya rokok mungkin mengadung dengan jumlah yang tidak terbatas dan mudah pula didapat. Nicotin adalah 10 kali lebih toxic daripada DDT. Dihisap berkali-kali 40 hingga 50 batang dapat membawa maut dalam beberapa menit  ang disebabkan  oleh gagal bernafas. Oleh karena itu kadar nikotin yang kecil pada sekali sedotan, kesannya tidak membawa maut tetapi sangat berbahaya pada jantung dan peredaran darah.

KESAN YANG MERBAHAYA DARI NIKOTIN

Menambah tekanan darah dan kadar jantung: hari bekerja lebih kuat. Dapat menyuburkan atherosclerosis. Dapat menambahkan pembekuan dalam saluran darah. Dapat mengganggu denyut jantung yang normal.

KARBON MONOKSIDA

Gas toxic yang serupa berlaku pada asap kendaraan dan juga berlaku pada asap rokok. Karbon monoksida dalam badan mengurangi kemampuan darah untuk menyerap oksigen dari paru-paru. IHal ini karena sel darah merah (pembawa oksigen) lebih banyak mengambil karbon monoksida daripada oksigen. Lebih banyak anda merokok lebih besar jumlah karbon monoksida menyerap ke dalam aliran darah anda. Ingatlah!

SEGERA BERHENTI MEROKOK !!!

Rokok & Penyakit Jantung oleh RH0406 2008

About Mbah Yat

yatinem ibu 4 orang anak

Diskusi

Belum ada komentar.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: